امروزه آینه بعنوان یک وسیله پرکاربرد شناخته می‌شود. توانایی بارز آینه در بازتاباندن و منعکس نمودن تصاویر اجسام یا اشخاص است. منعکس نمودن و بازتاباندن تصاویر در آیینه به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. فاصله اجسام از آینه یک شاخصه مهم است که مشخصات تصویر همچون وارونگی، برگردان جانبی، بزرگی و مکان را معین می‌نماید. قدمت طولانی آینه به دلیل علاقه بشر به بازتاباندن اجسام و نورانی بودن آن‌ها برمی‌گردد. علت دیده شدن شخص در آینه، توانایی آینه نسبت به برگرداندن نوری است که به سطح آن می‌تابد. اجسامی به غیر از آینه، نوری که به سطحشان برخورد می‌کند را پراکنده می‌کنند. اما این ویژگی در اینه وجود ندارد. پراکنده نکردن و بازتاباندن از ویژگی بارز آینه‌ها محسوب می‌شود. شیشه با آینه تفاوت بسیار زیادی دارد. نور از شیشه عبور می‌کند و برگردانده نمی‌شود. با قرار دادن سطحی پشت شیشه می‌توان کاری کرد که نور عبور نکند و بازتاب شود. امروزه برای تولید آینه از سطوح نقره‌ای بر پشت شیشه‌ها بکار می‌برند. برای تولید انواع آینه باید مهارت، نیرو، ابزار و دستگاه‌های کافی را داشت. برس خط تولید آینه را می‌توان یکی از ضروری‌ترین ابزار در این صنعت شناخت.

برس خط تولید آینه

تاریخچه تولید آینه

محققان طی بررسی‌هایی به قدمت 50 قرنی آینه دست یافتند. مشخص شده است که آینه‌ به عنوان ابزاری زینتی و گران بها در گذشته شناخته می‌شد. اما از ابزارهاو تجهیزات متفاوتی در هر دهه برای تولید آینه استفاده می‌کردند. استفاده از سنگ اُبسیدین در برهه‌ای از زمان بسیار پرطرفدار بود. تولید کنندگان آینه به سنگ‌ها جلای کافی را می‌دادند تا به سطحی براق و قابل انعکاس تبدیل گردد. در زمان دیگر، آسیای صغیر برای تولید اینه از برنز و مس استفاده می‌کرد. با صیقل دادن مس و برنز و بکار بردن دسته‌های پر نقش و نگار، در نهایت آینه‌های زینتی و پرطرفدار را تولید می‌کردند. با شناخته شدن فولاد، از این ماده برای تولید آینه استفاده شد. این ماده قابلیت صیقل پذیری بیشتری دارد. در نهایت در قرن 12 شیشه‌های مختلف تولید شدند. برای تولید آینه، سرب را پشت ورق‌های شیشه‌ای قرار می‌دادند. بعد از مدتی با ضررها و آسیب‌های جدی سرب آشنا شدند و مخلوط جیوه و قلع برای تولید آینه به میدان آمد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دستگاه‌های جدید از نقره جهت تولید و توزیع انواع آینه کمک می‌گیرند.

ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف آینه

سطح صیقلی آینه تمامی پرتوهایی که به سطح آینه می‌رسند را در یک نقطه جمع می‌کند. اشکال مختلف آینه موجب می‌شود تا اجسامی که توسط آینه نمایش داده می‌شود مختلف باشند. انواع آینه عبارتست از:

  • آینه تخت
  • آینه کروی
  • آینه لایه گذاری شده
  • آینه شلجمی
  • آینه توان بالا.

در ادامه با توضیحی مختصر با این آینه‌ها آشنا می‌شوید.

  1. آینه تخت: آینه تخت همان آینه معمولی است که در تمامی منازل وجود دارد. تصاویر را به صورت مجازی و واردونه نمایش می‌دهد. هزینه تولید این آینه‌ها بسیار پایین است. اما هزینه تولید بیشتری برای آینه تخت در نظر گرفته می‌شود.
  2. آینه کروی: آینه‌های کروی دو دسته آینه مقعر و محدب دارند. بیشترین میزان عملکرد این نوع آینه‌ها بر همگرایی، واگرایی، شکل گیری تصویر، وارونگی تصویر و… است.
  3. آینه شلجمی: بیشترین میزان استفاده از این آینه در چراغ خودروها است. برخی از سیستم‌های مربوط به موازی سازی نورها هم از آینه شلجمی استفاده می‌کنند.
  4. آینه توان بالا: این نوع آینه برای انجام آزمایشات و محاسبات دقیق کاربرد دارند. استفاده در دستگاه‌های لیزری و برخی از طیف سنج‌ها بسیار رایج است.

 

کاربرد انواع آینه

در عصر کنونی آینه‌ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این امر نشان دهنده میزان اهمیت آینه است. ازجمله کاربردهای آینه عبارتست از:

  • تلسکوپ‌ها: یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین کاربرد آینه‌ها در تلسکوپ است. این وسیله موجب وسیع‌تر شدن دید آدمی می‌گردد.
  • میکروسکوپ
  • سامانه‌های پیچیده هوایی و رادارهای هواپیمایی
  • ابزار آلات پزشکی
  • در خودروها (جهت وسیع شدن میدان دید)
  • تلسکوب‌های زیر دریایی
  • در تفنگ‌ها و ابزارهای شکاری
  • در لیزر برای تشدید نور و یکسو نمودن آن
  • در عینک‌های مختلف.

تولید انواع آینه دکوراتیو

برای تولید آینه دکوراتیو از فرآیندها، مراحل و ابزارهای مختلفی در کارخانه تولید آینه استفاده می‌شود. قبل از تولید آینه باید نوع و طرح دلخواه آینه مشخص شود. بعد از مشخص شدن طرح آینه، قسمت‌های مختلف را نامگذاری می‌کنند تا بعد از تولید، قسمت‌های مختلف به راحتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

مرحله بعدی تولید، قرار دادن جام آینه بر روی دستگاه برای انجام برس است. برش اتوماتیک آینه بسیار رایج می‌باشد. سپس قطعات برش خورده با کمک دست از هم جدا می‌شوند. بعد از جداسازی باید لبه‌زنی و تراش انجام شود. بعد از دریل کاری باید سوراخ‌ کاری‌های مورد نیاز انجام گیرد. در مراحل آخر شستشوی قطعات و کنترل نهایی انجام می‌گیرد. کنترل نهایی و پاک کردن محصولات بسیار مهم است. در صورتیکه کنترل نهایی به نحو احسنت انجام نشود، تحویل و حتی فروش آینه دچار مشکل می‌گردد.

برس صنعتی در خط تولید آینه

برس‌های صنعتی یکی از پرکاربردترین ابزار در صنعت‌های مختلف به شمار می‌آیند. این ابزار سرعت امور مختلف را افزایش می‌دهد. برس نواری یکی از برس‌های کاربردی است که بعنوان برس خط تولید آینه شناخته می‌شود. برس‌های نواری به صورت گروهی و یا حتی جداگانه هم مورد استفاده قرار میگیرند. تمام مویی‌های برس به وسیله یک قطعه فلزی ثابت نگه داشته می‌شوند. بهترین نوع الیاف برس‌های نواری، الیاف‌های نایلونی هستند. الیاف‌های نایلونی بهترین گزینه برای استفاده در خط تولید هستند. صاحبان خط تولید کارخانجات مختلف می‌توانند برس‌های نواری را با طول دلخواه و مورد نظر خود سفارش دهند.

برس خط تولید آینه

تهیه برس خط تولید آینه

برس نواری وظیفه تمیز کردن، پاک کردن و گردگیری را دارد. در خط تولید آینه هم برای همین امر از این برس استفاده می‌شود. بعلاوه این برس برای مزایی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. انعطاف پذیری بالا، قابلیت تطابق پذیری و استحکام بالا را می‌توان از ویژگی‌های مثبت این برس دانست. برای تهیه این برس، باید فروشگاهی معتبر بیابید. از فروشگاه معتبر ویژه تولید وعرضه انواع برس صنعتی، می‌توان به برس پاسارگاد اشاره کرد. این مرکز برای تولید محصولات خود از برترین مواد اولیه استفاده می‌کند. از همین رو توانسته به عنوان واحد برتر تولید در ایران شناخته شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *