برس کارخانجات کاشی و سرامیک

بشر از زمان بسیار قدیم تا کنون اقدام به تولید انواع کاشی و سرامیک کرده است. سهولت در میزان تولید کاشی و سرامیک و فراوانی آن، به دلیل در دسترس بودن تمام مواد اولیه مربوطه می‌باشد. با کاوشی ساده می‌توان یافت که در ایران، در تزئین انواع مکان‌های مذهبی، معماری‌های متفاوت و مکان‌های سیاحتی از انواع مختلف کاشی و سرامیک استفاده گردیده است. تولید انواع کاشی و سرامیک مستلزم طی کردن مسیر‌ها و مراحل مختلفی است؛ که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در مراکز تولید برای بالا بردن کیفیت کاشی و سرامیک، باید از برس‌های صنعتی مخصوص با نام <<برس کارخانجات کاشی و سرامیک>> استفاده نمود. هر یک از ابزارهای مخصوص در مراحل، مکان و زمان‌های مختلف قابل استفاده هستند. استفاده مهم و کاربردی از این برس‌هاموجب شده تا کیفیت برس و فرچه صنعتی حائز اهمیت باشد.به همین دلیل افراد در صدد خرید و تهیه بهترین برس موجود در بازار هستند.

برس کارخانجات کاشی و سرامیک

تاریخچه صنعت کاشی و سرامیک

 

با نگاهی به تاریخچه کاشی و سرامیک، متوجه می‌شویم که این محصول طی چندین قرن تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته است. اصل واژه CERAMIC از فرهنگ یونانی گرفته می‌شود. واژه یونانی آن به معنی سفالینه یا شی‌ء پخته شده می‌باشد. برای تشکیل سرامیک به دو ماده اصلی با نام مواد غیر آلیو غیر فلزی احتیاج دارد. محصولات جدید تولید شده هم به دو گروه سنتی و نوین تقسیم بندی می‌شوند. ارقام سرامیک نوین عبارتند از:

  • سرامیک نیتریدی
  • سرامیک‌های کاربیدی
  • سرامیک‌های مغناطیسی
  • سرامیک الکترو اپتیکی.

کاشی‌های آجرنمای لعابدار قدمتی طولانی دارند. از این نوع کاشی‌ها 518 سال قبل از میلاد مسیح در تخت جمشید استفاده شد. در کشور عراق و یونان به ترتیب، 575 و 880 سال قبل از مسیح استفاده از کاشی‌های آجرنمای لعابدار رواج گرفت.

واژه کاشی در زبان انگلیسی به معنای پوشش موجود بر سطح ساختمان و در زبان فرانسه با نام گل پخته سقف است. هر یک از کاشی‌ها ابعاد و سطوح مختلفی را بنابر نوع هندسه خود پوشش می‌دهند. کاشی‌های تولید شده در مناطق مختلف الزاما از جنس سرامیک نیستند.

 

مواد اولیه جهت تولید انواع کاشی و سرامیک

 

هر ماده و موادی که در صنعت تولید می‌شود، احتیاج به یک سری متریال و ماده اولیه دارد. در صنعت کاشی و سرامیک برای تولید بهترین کاشی و سرامیک هم احتیاج به یک سری متریال درجه یک است. اما در این میان برخی از متریال‌ها برای تولید مواد صنعتی، وارداتی هستند و برخی نیز تولید خود کشورمان است.

برای تولید انواع سرامیک، رس احتیاج است. انواع رس یکی از مهم‌ترین، الزامی‌ترین و کاربردی‌ترین مواد اولیه سرامیک به شمار می‌رود. به نوعی می‌توان گفت، هر نوع خاکی که خاصیت پلاستیسیته داشته باشد، رس گویند. بعد از رس، یک‌سری ترکیبات بسیار مهم دیگر هم وجود دارد. این عناصر عبارتند از:

  • خاک رس: 15 کیلوگرم
  • فلدسپات: 2 کیلوگرم
  • سیلیس: 1 کیلوگرم
  • لعاب یا فریت: 800 گرم
  • بالکلی و کائولن: 200 گرم
  • زیرکونیوم: 100 گرم
  • انواع رنگ دلخواه: 20 گرم
  • چسب سی ام سی: 10 گرم
  • فیسکاتیو: 5 گرم.

برس کارخانجات کاشی و سرامیک

انواع کاشی و سرامیک

 

کاشی و سرامیک‌ها بنابر نحوه تولید، متریال بکار برده شده جهت تولید، بافت و.. به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند. فرآورده‌های سرامیکی تکنیکی و ویژه، سرامیک‌های دیرگداز، فرآورده‌های مختلف سرامیکی ظریف و فرآورده‌های سرامیکی زمخت چهار دسته معروف کاشی و سرامیک هستند.

 

تجهیزات اصلی در صنعت کاشی و سرامیک

 

برای تولید انواع کاشی و سرامیک باید یک‌سری مراحل خاص طی شود. روند پیشرفت هر یک از مراحل در تولید کاشی و سرامیک تاثیرگذار است. برای میسر بودن روند تولید کاشی و سرامیک از دستگاه‌های صنعتی مخصوص تولید استفاده می‌گردد. دستگاه‌های خط تولید کاشی و سرامیک عبارتند از: سنگ شکن، باکسفیدر، بالمیل دوغاب و لعاب، اسپری درایر، دستگاه پرس، کوره‌های تونلی و رولری، خط دکور زنی و لعاب، دستگاه‌های مرتبط با بسته بندی و درج.

برای انجام بهترین روند تولید، باید تمامی دستگاه‌ها به درستی کار کنند. سلامت تجهیزات الی کارخانجات کاشی و سرامیک با وجود برس‌های صنعتی میسر می‌شود.

 

برس کارخانجات کاشی و سرامیک

 

سطح صیقلی انواع کاشی و سرامیک موجب پرطرفدار بودن این محصول شده است. زحمت از بین بردن انواع آلودگی و کثیفی از سطوح کاشی یا سرامیک بسیار کم می‌باشد. از این رو استفاده از این محصول در مکن‌های پرتردد مانند اماکن مذهبی و سرویس‌های بهداشتی بسیار پرطرفدار است.

برسی که برای این صنعت استفاده می‌شود، باید با بهترین متریال‌ها و متناسب با کاربرد انواع کاشی و سرامیک ساخته شده باشد.

از جمله برس‌های صنعتی مربوط به این صنعت می‌توان به برس روتاری، برس دیسکی، برس تسمه‌ای و برس نواری اشاره نمود.

یکی از وظایف برس‌های صنعتی در زمینه انواع کاشی و سرامیک، زدودن انواع آلودگی‌ها از سطوح سرامیک‌ها و تمیز کردن آن‌ها است.

برس کارخانجات کاشی و سرامیک

برس روتاری در صنعت کاشی و سرامیک

 

برس روتاری یکی از پرکاربردترین ارقام برس صنعتی است. این نوع برس با نام‌های برس غلطکی و استوانه‌ای در صنعت شناخته می‌شوند. بهترین کاربرد برس استوانه‌ای، از بین بردن و زدودن تمامی آلودگی‌های سطوح با استفاده از حرکت دورانی خود است. به همین دلیل است که از برس روتاری در صنعت کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. نحوه قرار گیری مویی‌های برس بر روی استوانه بسیار متفاوت می‌باشد.مواد اصلی تشکیل دهنده برس روتاری، پروپیلن و پلی استر است. خاصیت تمیز کنندگی این برس صنعتی به دلیل جنس مویی‌های برس می‌باشد.

 

برس تسمه‌ای در صنعت کاشی و سرامیک

 

برس‌های تمسه‌ای نواری باریک است که از سری الیاف‌های طبیعی و مصنوعی تشکیل شده است. از این نوع برس صنعتی معمولا بر روی خط پرس دستگاه‌ها استفاده می‌شود. تراکم الیاف‌ها بر روی سطح برس متفاوت می‌باشد.

 

برس نواری در صنعت کاشی و سرامیک

 

برس نواری معمولا با نام برس‌های شیاردار یا تیغه‌ای شناخته می‌شوند. این نوع برس صنعتی کاربردهای بسیار زیادی دارد اما بیشترین کاربرد آن استفاده بعنوان پلیسه گیر، انتقال دهنده مواد و درزگیر می‌باشد. معمولا این برس با طول‌های 1-2 متر تولید می‌گردد. برس‎‌های نواری را به راحتی می‌توان بر روی استوانه‌ها، اشکال دلخواه در سایز دلخواه گنجاند.

برس کارخانجات کاشی و سرامیک

برس دیسکی در صنعت کاشی و سرامیک

 

برس دیسکی اغلب همراه با دسته تولید می‌شود. دسته نگهدارنده آن، به دلیل ساخته شدن ا مواد فشرده، می‌توان مقاوم، مستحکم و طول عمر زیادی داشته باشد. در صنعت کاشی و سرامیک، از این برس برای جلا دادن و براق کردن سرامیک‌ها در بخش سورتینگ استفاده می‌گردد. چرمی شدن و براق شدن انواع سرامیک و کاشی، جذابیت و زیبایی را برای محصولات به همراه می‌آورد.

 

مرکز پاسارگاد برس یکی از مراکز معتبر جهت ارائه انواع برس و فرچه صنعتی در زمینه‌های مختلفاز جمله صنعت فولاد، کشتیرانی، غذایی، دارو و… است. تمامی مواد تهیه شده برای تولید برس صنعتی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و موجب افزایش کیفیت و کارآیی برس صنعتی هم خواهدشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *