شیشه را می‌توان به عنوان یک جامد آمورف غیربلوری و شفاف در نظر گرفت. این ماده شفاف در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای زیادی دارد. کاربرد گسترده این ماده در خط تولید انواع بطری و حتی پنجره موجب شده تا شیشه بیشتر شناخته شود. بیشترین موادی که در تولید شیشه‌ها می‌توان در نظر گرفت، خاکستر سودا و سیلیس است. در کنار خاکستر سودا و سیلیس از مواد افزودنی هم استفاده می‌شود. با ترکیب برخی از مواد و گازها شیشه‌های بازیافتی تولید می‌شود که می‌توان از این محصول در تولید شیشه‌های جدید استفاده نمود. شیشه‌ها برای استفاده در تمامی صنایع باید تمیز و درخشان ظاهر شوند. تمیزکردن حجم زیاد شیشه‌ها در مراکز تولید ممکن است مشکل به نظر بیاید. اما این مسئله بسیار مشکل نیست. چون استفاده از برس‌های صنعتی موجب شده تا تمامی شیشه‌ها به خوبی تمیز شوند و توزیع گردند. انتخاب طرح مناسب برس و مواد اولیه مناسب، در صنعت شیشه بسیار مهم می‌باشد. برس‌های صنعتی در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارند. ارقام مختلف تولیدی برس صنعتی موجب شده تا علاوه بر صنعت شیشه در سایر صنایع مختلف هم کاربرد داشته باشد.

کاربرد انواع برس صنعتی در صنعت شیشه

صنعت شیشه

صنعت شیشه در تاریخ ایران قدمتی طولانی دارد. این قدمت مربوط به 2000 سال قبل از میلاد است. برخی از شیشه‌های یافته شده در ایران عبارتند از: سری ظروف حاکی شده شیشه‌ای در لرستان، گردنبند آبی شیشه‌ای در لرستان، سایر قطعات و ظروف حکاکی شیشه‌ای در لرستان، شوش و.. . تمامی اطلاعات و موارد ضبط شده حاکی از این دارد که قدمت تولید و استفاده از شیشه به چندین هزار سال پیشتر می‌رسد. امروزه تولید و عرضه شیشه علاوه بر داخل ایران در سراسر جهان رواج پیدا کرده است. ماده اساسی برای ساخت شیشه سیلیس، آهک و کربنات سدیم است. اما با توجه به میزان تقاضای استفاده از شیشه و رواج پیدا کردن صنعت شیشه، استفاده از ماشین آلات صنعتی برای تولید شیشه بسیار طرفدار پیدا کرد. شیشه را می‌توان به عنوان ماده‌ای غیرسمی و شیمیایی دانست. در صورت برخورد هرگونه غذا و نوشیدنی با شیشه، ماهیت آن تغییر نکرده و تغییر شکل نمی‌دهد. همین امر موجب شده تا شیشه برای سلامتی ماده‌ای مضر محسوب نشود. قابلیت‌های شیشه موجب شده تا کاربرد زیادی در صنعت پزشکی و کارهای علمی داشته باشد.

تولید انواع شیشه

در صنعت شیشه، برای تولید هر یک از ارقام شیشه، تنها دو روش استفاده می‌شود. تولید شیشه شناور و تولید ظروف شیشه‌ای دو روش متداول جهت تولید انواع شیشه است.

ورق‌های شیشه‌ای که توسط یک سری مواد مذاب شناور بر سطح فلزی پوشانده شده از قلع، ساخته می‌شوند را شیشه شناور گویند. این نوع شیشه‌ها ضخامت یکنواخت و سطحی بسیار صاف دارند. ساخت و تولید پنجره‌های شیشه‌ای عموما توسط این روش صورت می‌پذیرد.

روش دوم، شیشه گر است. این هنر یکی از هنرهای قدیمی به شمار می‌آید. در این روش به شیشه حرارت وارد می‌شود، شیشه نرم شده و به وسیله ابزارهای خاص به آن شکل می‌دهند. هنگامیکه شیشه از کوره خارج می‌شود، حرارت بالایی دارد. در این هنگام شیشه‌گر تکه‌ای از شیشه را بر روی لوله‌ایی که تو خالی است قرار می‌دهد. سپس به وسیله دمیدن و سایر ابزار به آن شکل می‌دهد. انواع لیوان، بطری، ظروف پذیرایی، انواع کاسه و… از جمله ظروف حاصل از شیشه‌گری هستند.

کاربرد انواع برس صنعتی در صنعت شیشه

برس صنعتی در صنعت شیشه

اجرای مراحل مختلف صنعتی برای تولید انواع شیشه بسیار پیچیده است. مراحل پیچیده موجب می‌شود تا انواع شیشه با فرم‌های مختلفی تولید شوند. اگر فرآوری شیشه در هر یک از مراحل به درستی انجام گیرد، مطمئنا کیفیت شیشه افزایش می‌یابد. استفاده از برس و فرچه صنعتی در صنعت شیشه سازی بسیار مهم است. اما اغلب تولیدکنندگان شیشه، استفاده از این ابزار را نادیده می‌گیرند. برس‌های صنعتی از جمله ابزارهای مهم و پرکاربرد برای صنعت شیشه و سایر صنایع محسوب می‌شود. این برس‌ها در صنعت شیشه‌ هم می‌توانند اربردهای مهمی داشته باشند. اغلب برس‌های صنعتی در شستشو، صیقل دادن، لبه زدن، تکمیل فرآیند تولید و… نقشی بسیار مهم دارند. در تولید شیه‌های با ظرافت و کیفیت بالاف تمیز بودن بسیار مهم است. برس‌ها در این مرحله می‌توانند به عنوان یک کاتالیزور و پردازشگر دقیق عمل کنند و سطح شیشه را با دقت بالا تمیز کنند. دقت بالای برس‌های صنعتی موجب شده تا ذرات ریز، گرد و غبار، باقیمانده چسب‌ها، اثر انگشت و… از روی سطح شیشه پاک شوند.

کاربرد انواع برس صنعتی در صنعت شیشه

برس‌های صنعتی تولید شده در مرکز پارس برس ارقام زیادی هستند. هر یک از برس‌ها برای صنایع مختلفی کاربرد دارند. شکل و نحوه قرار گرفتن فیلامنت‌ها بر روی برس‌ها مشخص کننده کاربرد این برس‌های صنعتی می‌شود. کیفیت‌ برس و فرچه‌های صنعتی پارس برس بسیار زبانزد است. طراحی ساختاری بی‌نظیر، متریال‌های مناسب اولیه، کیفیت بالای مواد و… توانسته بهترین برس صنعتی را ارائه دهد. از میان برس‌های مرکز پارس برس، برس غلطکی، برس مارپیچ و برس دیسکی برای صنعت شیشه سازی بسیار کاربرد دارند. تنظیم خط تولید و نحوه استفاده از این برس‌ها در صنعت شیشه، کاربرد هر یک را مشخص می‌کند. این مرکز برای تولید چنین برس‌های صنعتی از فیلامنت‌های نرم استفاده می‌کند تا از رسیدن آسیب به سطح شیشه جلوگیری شود.

برس غلتکی در صنعت شیشه سازی

برس غلتکی یکی از رایج‌ترین برس‌های صنعتی تولید شده است. این برس توانایی تمیز کردن سطوح ناهموار یا مسطح را دارد. در صورتیکه حجم مواد تولید شده در خط تولید بالا باشد، استفاده از برس غلتکی بهترین گزینه می‌باشد.

برس روتاری در صنعت شیشه سازی

برس روتاری همانند برس غلتکی است اما طول و ابعاد کوچکتری دارد. در فرآیند تمیز کردن بسیار موثر می‌باشد.

کاربرد انواع برس صنعتی در صنعت شیشه

برس دیسکی در صنعت شیشه سازی

این برس سطح شیشه را با یک حرکت دایره‌ای تمیز می‌کند. برس دیسکی اغلب در یک موقعیت ثابت نصب می‌شود. زمانیکه برس‌ها ابجا شدند و شروع به حرکت کردند، برس دیسکی هم شروع به حرکت کرده و آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *