برس صنایع نساجی

صنعت نساجی یکی از صنایع مهم و قابل توجه در ایران به شمار می آید. در این صنعت از دستگاه‌های بزرگ و مختلف برای تولید انواع مختلف الیاف استفاده می‌شود. صنعت نساجی در ابتدای مسیر محدود به تولید نخ بود. اما در عصر جدید تولید انواع پوشاک در صنعت نساجی امکان‌پذیر شده است. در این صنعت همانند صنایع دیگر از برس‌های صنعتی استفاده می‌شود. برس صنایع نساجی بیشترین کمک را در خط تولید محصولات انجام می‌دهد. اهمیت این محصول در خط تولید بسیار بالا و حائز اهمیت می‌باشد. از این رو متخصصان مربوطه تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین نوع برس نساجی را تهیه کنند. مرغوب‌ترین نوع برس صنعت نساجی بعد از مدت‌ها استفاده هیچ‌گونه آسیبی نمی‌بیند. بعلاوه مدت بسیار زیادی می‌توان از این وسیله استفاده کرد. برس پاسارگاد، یکی از مراکز مهم در تولید و ارائه مرغوب‌ترین نوع فرچه و برس صنعتی است.  این مرکز توانسته بهترین نوع برس و فرچه را با استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های مختلف تولید نماید. کیفیت بالای برس‌های صنعتی این مرکز موجب شده تا صنایع مختلف، تنها از برس‌های صنعتی پاسارگاد استفاده کنند.

برس صنایع نساجی

صنعت نساجی چیست؟

 

نساجی به معنی ریسندگی و بافندگی است. در اصل صنعت نساجی قدمتی هزار ساله دارد که از اهمیت بالایی هم برخوردار است. این صنعت در ابتدا تنها مختص به تولید انواع نخ بود. اما کم کم تولید پوشاک مختلف هم شامل شد. در این صنعت دو مجموعه جدا با نخ و رشته( تار و پود) در هم تنیده می‌شود و در نهایت پارچه تولید می‌شود. رشته‌های پود به صورت عرضی و رشته‌های تار به صورت عمودی در ساختار پارچه کنار هم قرار می‌گیرند.  انجام مراحل مختلف تولید انواع الیاف، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل انواع نخ به پارچه در صنعت نساجی انجام می‌شوند. البته هرگونه طراحی و نقش نگاری بر روی لباس، رنگرزی و حتی چاپ هم شامل صنعت نساجی خواهدشد. با توجه به پیشرفت جمعیت در سراسر کشور، میزان تقاضا برای تامین پوشاک هم افزایش می‌یابد. به همین دلیل سود حاصل از این صنعت چشمگیر می‌باشد.

 

مواد اولیه صنایع نساجی

 

درصنعت نساجی برای تولید انواع محصولات، احتیاج به مواداولیه مربوطه است. در صورتیکه مواد اولیه مرغوب تهیه نشوند، در صنعت نساجی مشکلاتی پیش خواهدآمد. بطور کلی مواد اولیه نساجی عبارتند از:

 

  • انواع الیاف نساجی طبیعی
  • انواع الیاف نساجی مصنوعی
  • رنگ‌های شیمیایی
  • نفت خام
  • پارازایلن
  • ترفنالیک اسید خالص
  • مونو اتیلن گلایکول.

 

الیافی که در صنعت نساجی استفاده می‌شود هم از گونه‌های مختلفی برخوردار است. انواع الیاف نساجی به شرح زیر است:

 

  • الیاف مصنوعی: مثل اکریلیک، پلی استر و نایلون.
  • الیاف معدنی: آزبست و پنبه نسوز.
  • الیاف طبیعی با ریشه حیوانی: انواع پشم و ابریشم.
  • الیاف طبیعی با ریشه نباتی: پنبه، کنف یا کتان.

 

هزینه تولید و استفاده از این مواد مقادیر متفاوتی است. با بالا رفتن هزینه هر یک از الیاف‌ها و مواد اولیه، هزینه تولید انواع محصولات نساجی نیز افزایش پیدا می‌کند. افزایش تعرفه تمامی محصولات دغدغه بسیار بزرگی برای تولید کنندگان و سرمایه داران نساجی است. در بازار امروز، لباس ابریشم بیشترین طرفدار را دارد.

برس صنایع نساجی

تولید بهترین برس صنعتی نساجی

 

برس‌های صنعتی، طی چند دهه اخیر به صورت تخصصی شناخته شد. با افزایش آگاهی از این محصول، میزان تقاضا برای این محصول هم افزایش پیدا کرد. این محصول برای شستشو، زدودن آلودگی، پولیش و… بهترین گزینه است. به همین دلیل صنایع مختلف در صدد تهیه این محصول هستند. در ابتدا انواع برس صنعتی محصولاتی وارداتی محسوب می‌شدند. اما با افزایش میزان استفاده و کاهش واردات، متخصصان ایرانی در تلاش برای تولید انواع برس و فرچه صنعتی شدند. به همین دلیل کارخانجات تولید برس صنعتی با بالاترین نیرو اقدام به تولید انواع برس صنعتی کردند. با تلاش پی در پی مراکز زیادی در تهران، مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان توانستند بهترین نوع برس و فرچه صنعتی را تولید نمایند. با تولید و ارائه بهترین نوع برس صنعتی، کشور ایران توانست از واردات این محصول بی‌نیاز شود.

بیس برس‌های تولید شده در صنعت نساجی عموما از چوب، پلی‌آمید، پلی اتیلن و آلومینیوم است. مویی‌های هر برس نیز از جنس الیاف‌های گیاهی، نایلون و موی حیوانی هستند.

 

برس صنایع نساجی

 

برس صنعتی به دلیل ساختاری که دارد، می‌تواند کارهای مختلفی انجام دهد. از همین رو صنایع مختلفی در صدد استفاده از انواع فرچه صنعتی هستند. صنعت نساجی یکی از صنعت‌های معروف در زمینه استفاده از انواع برس صنعتی است. برس‌های صنعتی در این صنعت بیشترین کاربرد را برای پرزگیری انواع فرش، موکت، پارچه و سایر محصولات نساجی دارند. خط تولید هر کارخانه بیشترین استفاده را از برس‌های صنعتی می‌کند. البته در صنایع نساجی علاوه بر برس صنعتی از انواع فرچه صنعتی نیز استفاده می‌شود. برس‌‌ صنایع نساجی عبارتست از: برس تسمه‌ای و برس سیلندری.

برس سیلندری یکی از پرکاربردترین نوع برس‌های صنعتی می‌باشد. این برس بیشتر در صنعت فرش، قالی و موکت استفاده می‌شود. برس غلطکی و استوانه‌ای نیز بعنوان برس سیلندری شناخته می‌شوند. در اصل این برس، یک استوانه تو خالی است که دسته‌ای از موهای برس به صورت شانه‌ای روی آن قرار داده شدند.

برس صنایع نساجی

فرچه صنعتی در صنایع نساجی

 

فرچه‌های صنعتی یکی از ابزارهای پرکاربرد در زمینه‌های مختلف مانند شستشو، تمیز کردن و… هستند. فرچه‌ها در اندازه و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند. کار با این نوع فرچه‌ها بسیار راحت است. به همین دلیل مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. صنعت نساجی برای سرعت بخشی به امور از فرچه‌ها کمک گرفته است. فرچه‌ها و برس‌های صنعتی مورد استفاده در صنعت نساجی به قرار زیر هستند:

 

  • فرچه تخت
  • برس نواری
  • برس مخصوص
  • تسمه برس مسطح
  • قلم موی چرخشی
  • چرخ تراش ماشین
  • برش غلطکی کششی
  • برس غلطکی مارپیچ
  • قلم موی چرخشی
  • تسمه برس مسطح.

 

برس‌ها و فرچه‌های صنعتی را می‌توان در ماشین آلات مختلف نساجی بکار برد. تا کنون توانستند برس‌های صنعتی را در ماشین‌های سیم پیچی و بافندگی، دستگاه‌های مختلف بافندگی، ماشین‌های کاشت صنعتی، ماشین کارتینگ و ماشین‌های کامبر تعبیه کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *