برای بسته بندی انواع کالاها و مواد خوراکی از جمله مواد غذایی از ماشین آلات مختلف صنعتی استفاه می‌کنند. ماشین آلات صنعتی نقش پررنگی در انجام بسته بندی محصولات دارند. به نحوی که، اگر ماشین آلات صنعتی به درستی کار نکنند، فرآیند بسته بندی با اختلال روبرو می‌شود. اگر بسته بندی به بهترین نحو انجام شود، طول عمر نگهداری مواد غذایی و سلامت آن‌ها تضمین خواهدشد. در تمامی دستگاه‌ها و ماشین آلات مکانیکی از انواع برس بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌گردد. برس‌های بسته بندی مواد غذایی، بیشترین کاربرد را در خط تولید این محصولات دارند. برس‌های صنعتی و فرچه‌های صنعتی بعنوان جزء اصلی ماشین آلات بسته بندی کمک می‌کنند تا مراحل انجام بسته بندی به بهترین نحو انجام شود. مهم‌ترین مسئله در این میان، استفاده از بهترین برس‌های صنعتی موجود در بازار است. با استفاده از بهترین برس صنعتی، کارآیی دستگاه افزایش پیدا می‌کند و در نهایت ارتقا می‌یابد. در عصر کنونی کیفیت بسته بندی مواد غذایی، برای خیلی از زمینه‌های کسب و کار مهم است.

انواع برس بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی در صنایع غذایی

 

امروزه بسته بندی انواع مواد غذایی به عنوان هنری شناخته می‌شود که مواد غذایی را آماده کرده و آن‌ها را در پوششی مناسب قرار می‌دهد. پوشش مناسب موجب حفظ کیفیت مواد غذایی از مرحله تولید تا مرحله مصرف می‌شود. حفظ کیفیت مواد غذایی مهم‌ترین اصل برای مراکز و کارخانجات تولید مواد غذایی است. این مراکز سعی دارند تا بهترین نوع بسته بندی را برای مواد غذایی تولیدی که خاصیت حفاظت از مواد غذایی هم داشته باشد، در نظر بگیرند. علاوه بر موارد گفته شده، حفظ و استفاده از جذابیت در طراحی بسته بندی بسیار مهم است. زیرا استفاده از مرغوب‌ترین نوع بسته بندی، میزان رضایت مشتریان را افزایش داده و در نهایت افزایش فروش کالا را به دنبال خواهدداشت.

بسته بندی مواد غذایی باید از مقاومت معقولی هم برخوردار باشد. مقاومت بسته بندی موجب می‌شود تا کیفیت مواد غذایی حفظ شود. علاوه بر آن، مقاومت بسته بندی مواد غذایی موجب می‌شود تا در طی انجام فرآیندهای مختلف مانند دوخته شدن در حرارت هیچ گونه آسیبی بر مواد خوراکی وارد نگردد.

 

هدف بسته بندی انواع مواد غذایی

 

بسته بندی مواد غذایی در دوران پیشین توسط دست انجام می‌گرفت. اما امروزه با استفاده از ماشین آلات مکانیکی و با سرعت بالا انجام می‌شود. بسته بندی انواع مواد غذایی چه در گذشته و چه در حال، اهمیت نگهداری مواد غذایی را نشان می‌دهد. از جمله اهداف بسته بندی مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • حفظ کردن مواد غذایی از عواملی که موجب فساد درونی یا بیرونی آن‌ها می‌شود.
  • افزایش میزان طول عمر مواد غذایی
  • سالم رسیدن مواد غذایی از تولید کنندگان به دست مصرف کنندگان
  • جابجایی آسان مواد غذایی در فصل بهار و تابستان
  • جلوگیری کردن از ایجاد ضایعات ناشی از نگهداری طولانی مدت
  • جلوگیری نمودن از وارد شدن تغییرات جوی به انواع مواد غذایی بسته بندی شده
  • جلب رضایت مشتریان و افزایش فروش.

 

با توجه به اهداف بسته بندی و میزان رضایت مشتریان از این کار، میزان بسته بندی انواع مواد غذایی در سراسر کشور افزایش پیدا کرده است.

انواع برس بسته بندی مواد غذایی

روش‌های بسته بندی در صنایع غذایی

 

در صنایع غذایی روش‌های مختلفی برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد. در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

  • بسته بندی محصولات با اتمسفر کنترل شده: بسته بندی محصولات با اتمسفر کنترل شده یکی از روش‌های زمان‌بر و هزینه‌بر است. این نوع بسته بندی یک سری مشخصات از پیش تعیین شده دارد. از طرفی این نوع بسته بندی گاهی از لحاظ فنی غیرممکن یا غیرعملی است. زیرا در این روش سعی می‌شود تا هوای اصلی در اطراف محصول حفظ شود.
  • بسته بندی محصولات غذایی به روش اتمسفر تغییر یافته یا MAP: یکی از سودمندترین و رایج‌ترین روش‌های بسته بندی این روش است. بسته بندی انواع مواد غذایی به روش اتمسفر تغییر یافته به معنی بسته بندی محصولات غذایی است که قابلیت فاسد شدن را دارند اما در هوایی که تغییر پیدا کرده است.
  • بسته بندی مواد غذایی به روش اسپتیک: در این روش تمامی محصولات غذایی قبل از اینکه بسته بندی شوند، استریل می‌شوند. استریل کردن مواد غذایی در محیطی که عاری از میکروب است و کاملا استریل شده انجام می‌گیرد. بسته بندی انواع محصولات لبنی و آبمیوه‌ها با این روش انجام می‌گیرد.

انواع برس صنعتی در بسته بندی صنایع غذایی

 

برس‌های صنعتی یکی از جدیدترین و به‌روزترین ابزارهای صنعتی به شمار می‌آیند. انواع برس و فرچه صنعتی با شکل و فرم‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر یک از برس‌های صنعتی شکل و اجزای یکسانی دارند اما نحوه فرم گیری و قرارگیری اجزا با یکدیگر متفاوت است. دسته برس، مویی‌های برس و تکیه گاه برس صنعتی از اجزای اصلی هر نوع برس صنعتی به شمار می‌آید. مویی‌های برس صنعتی از جنس‌های متفاوتی است و هر نوع از مویی‌ها برای سطوح مختلفی مناسب هستند. یکی از صنایع کارآمد جهت استفاده از برس صنعتی، صنایع بسته بندی مواد غذایی است. برس سیلندری و برس تخت از برس‌های مناسب برای بسته بندی صنایع غذایی به شمار می‌آید. نظافت و حفظ برس‌های بسته بندی یکی از اصولی‌ترین و مهم‌ترین امور است که باید رعایت شود. پاسارگاد برس یکی از برترین مراکز تولید برس صنعتی در داخل کشور به حساب می‌آید. این مرکز با استفاده از بهترین متریال‌ها، انواع برس و فرچه صنعتی را تولید می‌نماید. کیفیت بالای برس‌های صنعتی موجب شده تا توانایی نگهداری این نوع برس در دراز مدت مشکلی ایجاد نکند.

انواع برس بسته بندی مواد غذایی

برس سیلندری صنایع بسته بندی مواد غذایی

 

برس‌ و فرچه‌های سیلندری، غلطکی یا استوانه یکی از پرکاربردترین انواع برس صنعتی به شمار می‌آیند. این نوع برس صنعتی فعالیت‌های پولیش، شستشو، جدا سازی و جارو را انجام می‌دهد. برای انجام فعالیت مدنظر اغلب به صورت عمودی یا افقی قرار داده می‌شود. شفت موجود در برس توسط خار به سیستم محرک مربوطه و از طرف دیگر توسط یک یاتاقان غلطکی نگهداری می‌شود. جنس فرچه‌ سیلندری عموما از فلز، پلی پروپیلن، تفلون و فیلامنت‌های رشته‌ای می‌باشد. ساخت انواع برس سیلندری برای صنایع بسته بندی و غذایی با استفاده از اندازه و سایز دقیق برس سیلندری میسر می‌شود. با اطلاع از طول شفت فلزی (مرکزی)، قطر خارجی مغزی، طول مغزی تفلونی، اندازه سوراخ داخلی مغزی تفلونی، قطر نهایی برس، ضخامت و قطر رشته فیلامنت به راحتی می‌توان انواع برس بسته بندی مواد غذایی را تولید نمود. استفاده از برس سیلندری، در خط تولید بسته بندی مواد غذایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *