انواع فرچه صنایع لبنی


امروزه با توجه به پیشرفت صنعت و مکانیزه شدن دستگاه‌ها، استفاده از برس‌ها و فرچه‌های صنعتی رواج چشمگیری پیدا کرده است. در تمامی زمینه‌های مربوط به صنعت می‌توان از فرچه‌ و برس‌ها استفاده نمود. در اصل فرچه صنعتی کمک می‌کند تا افراد بتوانند در زمینه‌های مختلف جهت راحتی امور از آن‌ها کمک بگیرند.

فرچه‌های صنعتی در صنایعی نظیر:

صنایع غذایی

صنایع نظامی

صنایع لبنی

صنایع چوب

صنایع بسته بندی

صنایع چرم

صنایع فلزکاری

صنایع نساجی

صنایع فولاد

و…

کاربرد چشمگیری دارد.

در هریک از صنایع نامبرده شده، فرچه‌ها و برس‌های صنعتی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر یک از آن‌ها از لحاظ شکل و کاربرد تفاوت دارند. با در نظر گرفتن نحوه کارکرد فرچه می‌توان به راحتی از آن استفاده نمود. صنایع لبنیات یکی از صنایع مهم به شمار می‌رود. استفاده و نحوه کارکرد فرچه در این صنعت از اهمیت چشمگیری برخوردار است. به همین دلیل متخصصان مربوطه سعی دارند تا به بهترین شکل از آن‌ها استفاده نمایند.

انواع فرچه صنایع لبنی

جایگاه فرچه در صنعت

 

امروزه انواع فرچه و برس صنعتی از جایگاه مهم و قابل توجهی برخوردار هستند. در اصل فرچه صنعتی محصولی است که از یک مجموعه مو یا نخ منسجم که به یک پایه یا نگهداره متصل هستند، تشکیل شده است. اشکال مختلف فرچه صنعتی موجب شده تا کاربردهای مختلفی برای این محصول در نظر گرفته شود. فرچه و برس صنعتی دو محصول بی‌نظیر شناخته شده در ایران هستند. امروزه مراکز مختلفی از جمله برس پاسارگاد توانسته در داخل کشور به تولید انواع فرچه و برس صنعتی بپردازد. تمامی محصولات شرکت برس پاسارگاد از کیفیت بالایی برخوردار هستند. همین امر موجب شده تا در خاورمیانه بسیار شناخته شود. این شرکت علاوه بر تولید انواع برس صنعتی در داخل کشور به صادرات انواع برس و فرچه صنعتی به خارج از کشور  نیز مشغول است.

 

اهمیت صنایع لبنیات

 

وظیفه صنایع لبنیات تامین بخش بزرگی از شیر، ماست، کره، پنیر و سایر فرآورده‌های شیری است.هرگونه مشکل در فرآوری و تولید شیر تازه، موجب اختلال در روند تولید سایر محصولات می‌گردد. از همین رو متخصصان صنعت لبنی تمام سعی و تلاش خود را می‌کنند تا از دستگاه‌ها و فرآوری‌های به‌روز استفاده کرده و بهترین محصولات را ارائه دهند. از طرفی میزان رقابت و تلاش برای شناخته شدن در صنعت لبنی بسیار افزایش پیدا کرده است. صنعت لبنیات برای صرفه جویی در هزینه  و زمان به استفاده از اتوماسیون، انواع برس‌های صنعتی اتوماتیک و سایر تجهیزات روی آورده است. کیفیت ابزارهای کاربردی مورد استفاده، کیفیت مخزن‌های جابجایی، کیفیت انبارهای نگهداری و… در صنعت لبنی از جایگاه به‌خصوصی برخوردار می‌باشد.  تولیدکنندگان برس صنعتی با در نظر گرفتن این فاکتور سعی کرده تا بتوانند بهترین فرچه‌های مخصوص صنعت لبنی را تولید و ارائه دهند.

انواع فرچه صنایع لبنی

کاربرد فرچه سیلندری در صنایع لبنی

 

فرچه و برس سیلندری یکی از پرکاربردترین برس‌ها در صنایع مختلف به شمار می‌رود. از این برس با نام‌های استوانه‌ای یا غلطکی نیز معرفی می‌شود. این نوع برس به صورت استوانه‌هایی تو خالی است. به همین دلیل با حرکت دورانی خود می‌توانند عملیاتی مانند پولیش سازی، جاسازی ذرات ریز یا حتی تمیز کردن قطعات را انجام دهند. جنس مویی‌های برس و حتی خود برس از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل مراکز تولید برس سعی می‌کنند تا از مواد مرغوب برای تولید برس‌های صنعتی استفاده کنند. مویی‌های برس به صورت چرخشی یا بر روی خطوط منظم بر سطح استوانه تنظیم می‌شوند. خود استوانه‌ها هم به وسیله الیاف پوشش داده می‌شوند. پوشش الیافی و جنس مرغوب مویی‌ها، در کنار یکدیگر موجب می‌شوند تا تمیزکاری سطوح به بهترین نحو انجام گیرد.

تمیزکاری سطوح در صنعت لبنیات و شستشوی مخازن استیل به راحتی توسط فرچه سیلندری انجام می‌شود.

 

کاربرد فرچه تخت در صنعت لبنیات

 

مراکز تولید برس و فرچه صنعتی، با استفاده از فناوری، اقدام به تولید انواع برس‌های صنعتی و فرچه‌های تخت کرده است. در میان تمامی برس‌های تولید شده، برس تخت بیشترین تنوع را دارد. و بعد از برس سیلندری این محصول بعنوان پرکاربردترین برس صنعتی شناخته می‌گردد. شکل برس تخت به صورت چهار ضلعی می‌باشد. ابعاد این برس به صورت دلخواه و متناسب با کاربرد آن تولید می‌شود. برای طراحی و ساخت این برس از مواد پلیمری و چوب استفاده می‌گردد. به دلیل کیفیت و تنوع بسیار بالای برس تخت استفاده از آن در خط تولید رواج پیدا کرده است.

حامل‌های انتقال انواع فرآورده‌های شیر در معرض بیشترین آلودگی هستند. رایج‌ترین برس برای تمیز کردن و شستشوی آن فرچه و برس تخت می‌باشد. این برس با حرکت منظم موجب حذف آلودگی و جلوگیری از ایجاد باکتری در فرآورده‌های شیر می‌گردد. برای شستشوی انواع تسمه نقاله هم از برس تخت استفاده می‌نمایند.

اشنایی با انواع فرجه صنایع لبنی

کیفیت فرچه در صنعت لبنی

 

در بازار تجارت و تولید، انواع برس و فرچه صنعتی تولید می‌شود. این برس‌ها از مراکز مختلفی تولید و وارد بازار خرید و فروش می‌گردد. کیفیت تمامی فرچه‌های تولید شده با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارد. افرادی که از برس و فرچه‌های صنعتی استفاده می‌کنند باید این نکته را در نظر بگیرند که کیفیت انواع برس و فرچه از اهمیت بتالایی برخوردار است.

متخصصان در صنعت لبنیات نیز این نکته را باید به خاطر داشته باشند. استفاده از فرچه‌های بی‌کیفیت در این صنعت موجب پایین آمدن کیفیت فرآورده‌های شیری و در نهایت خراب شدن تمامی محصولات می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *