فرش‌ها دارایی‌های زیبایی برای هر خانه هستند. اگر فرش‌های باکیفیتی خریداری کرده‌اید و می‌خواهید در آزمون زمان موفق و پیروز شوند باید مطمئن باشید که به بهترین شکل از آن‌ها مراقبت می‌کنید تا بتوانند نهایت دوام را برای شما به ارمغان بیاورند. اگر شغل شما مرتبط با قالیشویی است، شناخت برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی می‌تواند عاملی مهم برای تضمین کیفیت شستشوی فرش‌ها به‌حساب آید.

برس قالیشویی چیست؟
برس‌های قالیشویی در اندازه‌های مختلف و با متریال‌های بسیار متفاوتی تولید می‌شوند. برس در واقع یک نوع فرچه به شکل دایره است که با حرکت‌های دایره‌ای موجب تمیز شدن فرش خواهد شد. شرکت‌ها و کارگاه‌های قالیشویی از برس‌های مختلفی برای شستشوی فرش استفاده می‌کنند. برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی باتوجه‌به نوع دستگاه شستشو انتخاب خواهند شد.
برس استوانه‌ای همان‌طور که نام آن نیز می‌توان حدس زد بیشتر برای پهنای فرش مورداستفاده قرار می‌گیرد. برس دیسکی نیز برای شستشوی عرضی فرش کاربرد دارد. از برس‌های دیسکی در بعضی مواقع برای دستگاه‌های کف‌شو در محیط‌های وسیع استفاده خواهد شد. این برس‌ها باتوجه‌به حرکت دایره‌ای خود می‌توانند برای از بین گردوغبار ابزاری بسیار مناسب به‌حساب آیند.

موارد مهم در ساخت برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی
یکی از مهم‌ترین موارد در ساخت برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی توجه به میزان بالانس است. تنظیم نبودن بالانس برس‌ها موجب خواهد شد در شتاب‌های بالا به فرش آسیب جدی وارد شود و علاوه‌برآن میزان زمان کاربردی برس نیز به‌شدت پایین بیاید.
عامل مورد اهمیت دیگر در ساخت برس توجه به میزان اندازه پرچ‌های برس است. اندازه این پرچ‌ها باید به حدی باشد که علاوه بر تمیزکردن مناسب فرش به دستگاه قالیشویی هیچ‌گونه آسیبی وارد نسازد. به طور معمول این پرچ‌ها در اندازه‌های ۶ تا ۷ سانتی‌متری و پن‌های ۰.۶ میلی‌متری ساخته خواهند شد.
هزینه برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی
هنگام تمیزکردن فرش‌های تجاری اولین سؤالی که باید از خود بپرسید این است که چقدر زمان دارید و چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟ به همین دو دلیل هر قالیشویی نیاز به تجهیزات و ابزار خاصی دارد و از فرایندهای متفاوتی استفاده می‌کند که باعث می‌شود زمان تکمیل شستشو متنوع شود. باید به یاد داشته باشید که هنگام تهیه هر نوع برس قالیشویی باید نوع و کاربردی که از آن برس انتظار دارید را مدنظر قرار دهید.
هزینه برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی به‌شدت به موادی که در ساخت برس به‌کاررفته است بستگی دارد. بسته به نوع فلامینت استفاده شده و همچنین سایز برس هزینه‌ تهیه و ساخت آن افزایش و یا کاهش چشمگیری خواهد داشت. در ایران در گذشته برس‌ها با استفاده از یال و موی دم اسب ساخته شده و در نتیجه هزینه کمتری داشتند (هنوز در برخی کارخانجات مانند کارخانه‌های ساخت تایر اتومبیل از این نوع برس استفاده می‌کنند) اما با گذشت زمان و ظهور فناوری‌های جدید به طبع میزان هزینه برای ساخت برس‌ها متفاوت شد.
نکته دیگر که بر میزان قیمت برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی تأثیرگذار خواهد بود سفارشی بودن و یا عمده بودن آن است. در بعضی موارد کارگاه‌های ساخت برس بر اساس نیاز مشتری و درخواست او اقدام به تولید برس با اندازه متناسب با نیاز مشتری کرده و به علت کمک‌گرفتن از قالب‌های خاص برس‌سازی در این کار در نهایت هزینه افزایش خواهد یافت.

استفاده از برس‌ها

ابتدایی‌ترین شکل تمیزکردن فرش علاوه بر استفاده کردن از برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی، جاروبرقی‌های صنعتی هستند. جاروبرقی‌ها برای خلاص شدن از شر هرگونه زباله، گردوغبار و کثیفی انتخاب مناسبی هستند. جاروبرقی برای تمیزکردن روزانه سطح فرش نیز مفید است تا بتوان به فرش جلوه‌ای خاص بخشید.
علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم برس‌ها در جاروبرقی‌های صنعتی نیز کاربرد دارند. هرچند این کاربرد زیاد به چشم نمی‌رسد اما می‌توان گفت تقریباً در تمامی جاروبرقی‌های صنعتی می‌توانید این نوع برس‌ها را بیابید. برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی و شستشو به‌وسیله جاروبرقی‌های صنعتی (که معمولاً به‌وسیله ترکیب بخار آب و برس به شستشو می‌پردازند) به صنایع مختلف در حفظ بهداشت محیط کمک خواهند کرد.
برس استوانه‌ای (فرچه دوار یا فرچه سیلندری) در صنعت قالیشویی یکی از مهم‌ترین انواع برس به‌حساب می‌آید. در ساخت این نوع برس بیشتر از مواد فیلامنت به دلیل دردسترس‌بودن و همچنین عملکرد بسیار مناسب استفاده می‌شود. از فلامینت‌های مختلفی برای ساخت برس‌های استوانه‌ای در صنعت ساخت برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی کمک گرفته خواهد شد. برای مثال فلامینت پلی‌آمید، فلامینت ساخته شده از استیل ضدزنگ، فلامینت ساخته شده از نایلون و… .
در گذشته برای ساخت برس استوانه‌ای از پشم و موی حیوانات مختلفی استفاده شده است؛ اما این روش امروزه به علت وفور مواد مختلف و همچنین بازار بزرگ فلامینت‌ها محبوبیت خود را از دست داده است. در ساخت برس استوانه‌ای معمولاً از استیل ضدزنگ استفاده خواهد شد؛ زیرا در کاربری‌های صنعتی، این‌گونه برس‌ها همواره در معرض رطوبت قرار داشته و این رطوبت ممکن است باعث ایجاد زنگ ‌آهن شود.
استفاده از برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی
بسته به نوع قالیشویی و همچنین روش شستشوی قالی از برس‌های متنوعی که هرکدام کاربرد خاصی دارند استفاده خواهد شد. برس‌های دیسکی و استوانه‌ای یکی از پرمصرف‌ترین برس‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی بوده و موجب خواهند شد که فرایند نظافت در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام گیرد. نمی‌توان نقش این‌گونه برس‌ها را در فرایندهای شستشوی صنعتی دست کم گرفت.
قالیشویی به‌عنوان صنعتی که محور اصلی آن نظافت در کوتاه‌ترین زمان ممکن است به‌عنوان بهترین محل استفاده از برس‌های استوانه‌ای و دیسکی شناخته شده و به همین دلیل به‌خاطر میزان نیاز بالای این صنعت به برس‌های مختلف، کارگاه‌های تولید برس در سراسر کشور مشغول به ساخت این نوع برس‌ها هستند.
البته باید گفت که این برس‌ها در صنایع دیگری همچون تمیزکاری وسایل ساخته شده از فلز یا چوب، کارواش اتومبیل، وسایل مخصوص نظافت کف یا اسکراب کردن زمین و همچنین تولید محصولات خوراکی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
سخن پایانی
برس استوانه ای و دیسکی در قالیشویی در صنعت فرش کاربردهای فراوانی دارند. از این برس‌ها برای شستشوی صحیح فرش بدون آسیب رساندن به تاروپود آن استفاده می‌شود. انتخاب برس مناسب با دستگاه شستشو می‌تواند باعث کاهش زمان شستشو و در نتیجه کاهش هزینه مربوط به شستشو شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *