فرچه، براش یا برس وسیله‌ای است که تقریباً امروزه در هر صنعتی و یا حتی در خانه‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از انواع این فرچه‌ها، فرچه صنعتی است که تا به امروز کارایی بسیاری در صنایع داشته است. نقش فرچه صنعتی در صنایع بزرگ در حال حاضر به‌گونه‌ای است که بدون حضور آن‌ها، روند کار به تعویق می‌افتد. در این مطلب قصد داریم به تمام اطلاعات درمورد نقش این وسیله در صنایع بپردازیم. همراه ما باشید.

فرچه صنعتی چیست؟

شاید برای شما سؤال پیش‌آمده باشد که فرچه صنعتی چیست و چه تفاوتی با نوع عادی آن دارد. در واقع باید بگوییم که هیچ تفاوتی در ماهیت فرچه با فرچه صنعتی دیده نمی‌شود و هر دوی آن‌ها یک عمل را انجام می‌دهند و به لحاظ ظاهری نیز شبیه به یکدیگر هستند و تفاوت تنها در ابعاد آن‌ها است.

اما اگر بخواهیم توضیحاتی درمورد فرچه صنعتی به‌صورت اختصاصی به شما عزیزان بدهیم، باید بگوییم که فرچه صنعتی عموماً در دستگاه‌های بزرگ صنعتی به کار گرفته می‌شود و همان‌طور که اشاره کردیم، ابعاد بزرگی دارد تا بتواند پاسخ‌گوی دستگاه‌های صنعتی باشد. فرچه صنعتی همان‌طور که نامش توضیح می‌‌دهد، در صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه کاربردی در منازل ندارد.

نقش فرچه صنعتی در صنایع بزرگ باعث شده تا نسبت به گذشته، احتیاج به این محصول در بین صنعتگران بسیار افزایش یابد و افراد بسیاری اقدام به استفاده از این محصول در دستگاه‌های خود کنند. در ادامه به صنایعی که از این دسته از فرچه‌ها استفاده می‌کنند اشاره می‌کنیم.

کدام صنایع از فرچه‌های صنعتی استفاده می‌کنند؟

همان‌طور که اشاره شد، نقش فرچه صنعتی در صنایع بزرگ پیش‌تر از قبل شده و صنعت گران بسیاری از این محصول استفاده می‌کنند. شاید درگذشته تنها مشاغلی که با چوب سروکار دارند از این فرچه‌ها استفاده می‌کردند اما در حال حاضر نقش این محصول در صنایع دیگر نیز بسیار به چشم می‌خورد. به‌عنوان‌مثال، در صنایعی که جابه‌جایی محصولات انجام می‌شود، از تسمه‌ها و سیستم نقاله استفاده می‌شود که برای تمیزکردن آن‌ها احتیاج به فرچه‌های صنعتی است.

از دیگر صنایع بزرگی که فرچه‌های صنعتی نقشی اساسی در آن‌ها داشته­اند می‌توان به صنایع تولید شیشه، کمک در صنعت الکترونیک و فناوری پیشرفته و فرایند هدایت و موقعیت‌یابی در طول ساخت اشاره کرد. فرچه‌ها می‌توانند کاربردهای زیادی در صنایع ساخت ماشین‌های چمن‌زنی، باغبانی و داروسازی داشته باشند.

البته ناگفته نماند که فرچه‌های صنعتی در واقع به روند فعالیت دستگاه‌های دیگر در صنایع بزرگ کمک می‌کند. به این صورت که شما می‌توانید مشاهده کنید که فعالیت این دستگاه‌ها در کنار فرچه‌ها کامل‌تر و بهتر انجام می‌شود که همین موضوع می‌تواند نشان دهد که فرچه‌های صنعتی تا چه اندازه در روند پیشرفت صنایع تأثیرگذار هستند.

بررسی نقش فرچه صنعتی در صنایع بزرگ

حال زمان بررسی موضوع اصلی مقاله ما یعنی نقش فرچه صنعتی در صنایع بزرگ است. به‌صورت کلی، فرچه‌های صنعتی یکی از پرکاربردترین وسایل صنعتی هستند که حتی اگر روزی طول عمر خود را بگذرانند و دیگر نتوانند مانند روز اول فعالیت داشته باشند، برای موارد دیگر مانند محافظ گل و گیاهان و جلوگیری از آسیب حشرات موذی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

نقش فرچه صنعتی امروزه در صنایع تولید تجهیزات ماشین‌ابزار، دستگاه CNC، تجهیزات PCB، صنعت خورشیدی، حفاظت از شکاف درب بالابر، حمل‌ونقل عمومی، محافظت از پوشش رول کردن، حفاظت از زمین یا حفاظت ضد الکتریسیته ساکن دیده می‌شود.

صنایع خورشیدی نیز اخیراً نیاز به فرچه‌های صنعتی زیادی دارند. تجهیزات PCB از فرچه‌های ضد الکتریسیته ساکن برای تمیزکردن یا توزیع بردهای PCB استفاده می‌کنند تا از آسیب جلوگیری شود. علاوه بر این، به جز نیاز فرچه‌های ضد الکتریسیته ساکن، صنعت گران همچنین می‌توانند از فرچه‌های صنعتی حلقه‌ای برای محافظت از بال اسکرو یا حتی هدایت جریان الکتریکی روی موتور و غیره استفاده کنند.

انواع اشکال رایج فرچه‌های صنعتی در صنایع بزرگ

امروزه در صنایع بزرگ مختلف انواع اشکال مختلفی از فرچه‌های صنعتی دیده می‌شوند که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را ارائه می‌دهند. در این قسمت یک‌به‌یک به معرفی انواع اشکال رایج فرچه‌های صنعتی و نقش آن‌ها در صنایع بزرگ می‌پردازیم.

فرچه‌های صنعتی نوع تخت

فرچه‌های تخت که به فرچه‌های نوار نگهدارنده آلومینیومی نیز شناخته می‌شوند. این دسته از فرچه در انواع و اندازه‌های مختلف برای فروش به چشم می‌خورند. نقش فرچه صنعتی در صنایع بزرگ باتوجه‌به سایز آن و همچنین نوع ساخت آن نیز قابل تغییر است.

فرچه‌های صنعتی غلتکی

این دسته از فرچه‌ها را بیشتر در کارواش‌های اتومات مشاهده می‌کنید. همچنین در صنایع بزرگ پخش میوه نیز برای شست‌وشو میوه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. فرچه‌های صنعتی غلتکی همچنین در صنایعی که انتقال محصولات صورت می‌گیرد نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

فرچه‌های صنعتی حلقه‌ای

این دسته از فرچه‌ها معمولاً در صنایع خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. نقش فرچه صنعتی در صنایع بزرگ، مخصوصاً فرچه‌های حلقه‌ای بسیار منحصربه‌فرد است.

فرچه‌های صنعتی سفارشی

این دسته از فرچه‌ها، همان‌طور که از نامشان پیدا است برای صنایع خاص تولید می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، فرچه‌های ابعاد ویژه جزء فرچه‌های سفارشی هستند. اگر شما نیز به این دسته از فرچه‌ها احتیاج دارید، توصیه می‌شود از مشاورین شرکت برس صنعت پاسارگاد جهت تولید و خرید این محصول کمک بگیرید.

فرچه‌های صنعتی مواد ویژه

این دسته از فرچه‌ها از مواد اولیه متفاوتی با یک فرچه عادی تولید شده‌اند. فرچه‌های ضد الکتریسیته ساکن و یا فرچه‌های هدایت الکتریکی از این دسته هستند.

نتیجه‌گیری

حال که با بسیاری از انواع فرچه‌های مختلف آشنا شدید و کارایی آن‌ها را نیز مشاهده کردید، باتوجه‌به دیگر اطلاعات موجود در متن می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد فرچه‌های صنعتی در صنایع بزرگ می‌تواند دامنه وسیعی را شامل شود.

در حال حاضر در بسیاری از صنایع، همان‌طور که در متن به آن‌ها پرداختیم از فرچه‌ها استفاده می‌شود با این تفاوت که درگذشته تنها در صنایعی که با چوب سروکار دارند فرچه‌‌ها به چشم می‌خورند. نقش فرچه صنعتی در صنایع بزرگ باعث شده تا بسیاری از صنعت گران به استفاده از این محصول روی بیاورند و تقاضا برای تولید این محصول بیش از قبل افزایش یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *