برس فلزی صنعتی

برس فلزی صنعتی


برس فلزی صنعتی یکی از ابزارهایی است که برای تمیزکردن جوش، ازبین‌بردن زنگ‌زدگی، آماده‌سازی سطوح و از میان برداشتن خلل به کار می‌رود. تقریباً این برس‌ها را در هر فروشگاهی که با فلز سروکار دارد می‌توانید پیدا کنید.

اما اصلی‌ترین دلیلی که این برس‌ها توانسته‌اند جایگزین چرخ‌های ساینده شوند این است که رشته‌های برس مواد را حذف نمی‌کنند و مهم‌تر اینکه ابعاد قطعه را تغییر نمی‌دهند و تنها به زدودن زنگ از روی فلز بسنده می‌کنند. این کار نیز تنها از طریق تماس و ایجاد اصطکاک میان نوک سیم با قطعه‌ای انجام می‌پذیرد که قرار است تمیز شود.

 

چه مزایای دیگری در پس استفاده از این برس‌ها نهفته است؟

برس فلزی صنعتی تقریباً برای هر کاری می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد. این مهم‌ترین مزیتی است که می‌توانید برای این ابزار برشمارید؛ دلیل این همه‌کاره بودن نیز نوع طراحی آن است که توانسته آن را برای هر قطعه‌ای با هر ابعادی متناسب کند. تفاوتی ندارد قطعه شما چه طرحی دارد، برس با رشته بلند هم سطوح منحنی را تمیز می‌کند هم به دست‌نیافتنی‌ترین قسمت‌های قطعات فلزی دسترسی دارد. برس با رشته‌های کوتاه نیز می‌تواند عملکردهای دیگری داشته باشد.

اگر برس با حجم و تعداد رشته‌های کم انتخاب کنید سطوح نامنظم راحت‌تر تمیز می‌شوند، ولی تعداد رشته‌های زیاد مانند مسواک عمر بیشتری دارد و سریع‌تر کار را پیش می‌برد. از طرف دیگر، این برس‌ها به دلیل دارابودن رشته‌های نازک، با ذرات و براده‌ها پوشیده نمی‌شوند.

انتخاب فرچه سیمی

زمانی که قرار است برس فلزی صنعتی خریداری کنید، باید به برخی نکات توجه کنید تا نتیجه‌ای که عایدتان می‎‌شود بیشترین کارایی را برای شما داشته باشد. برای انتخاب بهتر این نکات را از یاد نبرید:

نوع سیم

برس‌هایی که در بازار موجود هستند را اغلب می‌توانید با جنس فولاد کربن، فولاد ضدزنگ یا برنج پیدا کنید. جنس این رشته‌ها برای هدف شما بسیار مهم است. برنج اغلب در همه پروژه‌ها کاربرد دارد، اما فولاد کربن و فولاد ضدزنگ تنها برای برخی از موارد مناسب هستند. برای آهن، فولاد کربن و چوب از فولاد کربنی و برای آلومینیوم، برنج، مس، فولاد ضدزنگ و چوب از فولاد ضدزنگ استفاده می‌کنند. شما این ابزار را برای چه هدفی تهیه می‌کنید؟

قطر سیم

اگر قرار است قطعات درشت و سنگین را تمیز کنید، برس فلزی صنعتی با سیم‌های متوسط تا درشت برای شما مناسب است. کارهای سبک مناسب سیم‌های ریزتر هستند. بسته به اینکه هدف شما از تهیه این برس‌ها چیست، می‌توانید از قطرهای مختلف استفاده کنید.

نوع طراحی برس

برس‌ها در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام برای موارد خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. برس‌های سیمی که کمی چین‌دار هستند به نحوی طراحی شده‌اند که رشته‌ها از یکدیگر جدا هستند و انعطاف‌پذیری بیشتری را به وجود می‌آورند. این نوع برس‌ها بیشتر برای مواردی به کار می‌رود که دارای سطوحی نامنظم هستند و آلاینده‌های کمتری را از میان برمی‌دارند.

اما برس‌های سیمی استاندارد با یک رشته سیم تهیه شده که در هم تابیده شده و مانند طناب یا کابل طراحی شده است. برای مواقعی که باید ضربه‌های بیشتر و محکم‌تری به قطعه وارد کنید این نوع بیشتر به کار شما می‌آید.

عملکرد بهتر، طول عمر بیشتر

حال که مناسب‌ترین نوع برس فلزی صنعتی را انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که چگونه می‌توانید از آن به بهترین شکل استفاده کنید تا طول عمر بیشتری داشته باشد. در ادامه به چند نکته توجه کنید:

  • بهترین کار این است که سرعت و فشار وارده به دستگاه متناسب با قطعه باشد. اگر از بالاترین سرعت استفاده کنید، در اغلب مواقع نتیجه مطلوب‌تری عایدتان می‎شود. زمانی که با سرعت بالا از برس استفاده می‌کنید، شکل و طرح اولیه برس حفظ می‌شود و طول عمر برس را تضمین می‌کند. می‌توانید به‌جای اینکه از فشار بیشتری استفاده کنید، برس خود را قوی‌تر انتخاب کنید. فشار غیراستاندارد باعث ازبین‌رفتن رشته‌های سیمی می‌شود و عمر سیم را کم می‌کند.
  • یکی دیگر از کارهای مفید این است که به‌صورت دوره‌ای جهت چرخش برس فلزی صنعتی را تغییر دهید. می‌توانید برس را از دوک بردارید و با کمک چرخش 180 درجه‌ای، جهت را تغییر دهید. به‌این‌ترتیب سیم‌ها به یک سمت متمایل نمی‌شوند.
  • انتخاب درست برس متناسب با قطعه و کاری که انجام می‌دهید، مهم‌ترین شیوه‌ای است که به شما کمک می‌کند طول عمر برس خود را افزایش دهید.

نکات خود را تکمیل کنید

درست است که نکات ذکر شده برای افزایش طول عمر دستگاه حیاتی است اما بهتر است نکات دیگری را نیز در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه را حاصل کنید:

  • از تمیز نگه‌داشتن برس فلزی صنعتی با جنس فولاد ضدزنگ به‌هیچ‌عنوان غافل نشوید. از طرف دیگر دقت کنید از هر برس تنها برای قطعه با جنس متناسب استفاده کنید. می‌توانید قبل از این‌که شروع به کار کنید، عملیات چربی‌زدایی را انجام دهید. اما بهتر این است که بلافاصله پس از انجام کار آن را تمیز کنید و حتماً از محافظ برای نگهداری استفاده کنید.
  • زمانی که برس با جنس فولاد ضدزنگ خریداری می‌کنید بهترین کار این است که به جنس رشته‌ها دقت کنید تا کیفیت بالایی داشته باشند. رشته‌های فولاد کربنی اغلب برای کاربردهای صنعتی بسیار حیاتی هستند و در برابر خستگی مقاومت بیشتری از انواع دیگر دارند. دقت کنید کشش رشته‌ها بالا باشد که بر روی آن‌ها عملیات حرارتی انجام شده و قطر آن‌ها 0.008 یا بیشتر باشد.

برس فلزی صنعتی یکی از ابزارهای مهمی است که اگر درست انتخاب و نگهداری شود، می‌تواند زمان زیادی در کنارتان باقی بماند. درست است که می‌توانید از نزدیک‌ترین محلی که می‌شناسید این برس‌ها را تهیه کنید، اما باید نکات موجود را هم در نظر بگیرید. خرید از محل غیرمعتبر یا خرید دستگاه ارزان، شاید در ابتدا به نظر خوشایند برسد، اما طول عمر کم و کارایی نامطمئن آن‌ها باعث می‌شود تا پس از مدتی مجبور به تعمیر شوید

همچنین ممکن است مجبور شوید دستگاه دیگری تهیه کنید. سعی کنید همیشه دستگاه‌های حیاتی و مهم برای کسب‌وکار خود را از محلی معتبر تهیه کنید و فراموش نکنید حتی اگر در ابتدا هزینه سنگینی داشته باشید، اما چند سال آینده دیگر لازم نیست برای این دستگاه هزینه کنید. این هزینه‌کردن بیشتر نقش سرمایه‌گذاری دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *